Τα άρθρα μου

Τεχνολογία, επιχειρηματικότητα, management, και άλλα πολλά...
Κινητό από το μέλλον που συμβολίζει την "νέα ιδέα και την καινοτομία".
primi sui motori con e-max

Η καινοτομία στην Ελλάδα

Απαντήσαμε το ερώτημα: "τί είναι καινοτομία;"· Τα επόμενα ερωτήματα είναι: «πώς τη σχεδιάζεις;», "μπορείς να την προβλέψεις;". Η απάντηση που δόθηκε από έρευνα καθηγητών του MIT είναι: «Δεν μπορείς να προβλέψεις πότε θα επιτευχθεί καινοτομία, ωστόσο μπορείς να διαχειριστείς τη διεργασία που οδηγεί σε αυτήν».

Με άλλα λόγια, γνωρίζουμε κάτω από ποιες προϋποθέσεις επιτυγχάνεται η καινοτομία° οπότε, δημιουργώντας τις κατάλληλες προϋποθέσεις είναι θέμα χρόνου να οδηγηθούμε σε αυτή.

Οι προϋποθέσεις για να πετύχουμε την καινοτομία

Οι απαραίτητες προϋποθέσεις για επίτευξη καινοτομίας είναι η ύπαρξη «τεχνικών γνώσεων» και η «επικοινωνία» μεταξύ των ανθρώπων. Εάν η επικοινωνία είναι μέρος δημιουργικής διεργασίας (π.χ. τη σχεδίαση νέου προϊόντος ή υπηρεσίας) τότε είναι πιθανόν να οδηγηθούμε προς το «μη αναμενόμενο», δηλαδή στη δημιουργία καινοτομίας.

Αναφερόμενοι στις «τεχνικές γνώσεις» εννοούμε τις γνώσεις που μεταφέρονται μεταξύ των ανθρώπων με σκοπό τη δημιουργία μίας κοινής αντίληψης, ή «επίγνωσης» της κατάστασης μέσα στον οργανισμό που επιδιώκει την καινοτομία. Εφόσον αυτό επιτυγχάνεται, μέσα από την επικοινωνία των ανθρώπων γεννούνται οι εμπνεύσεις και οι καινοτόμες ιδέες.

Η μελέτη του καθηγητού Dr. T.J. Allen του MIT και του Γερμανού αρχιτέκτονα G.W. Henn, κατέδειξε τα εργαλεία με τα οποία διαχειρίζεσαι την καινοτομία¨, την «οργανωτική δομή των οργανισμών», «τη χωρική διάταξη» (αρχιτεκτονική) η οποία επιτρέπει και υποβοηθά την επικοινωνία, και τις διαδικασίες «μετάδοσης γνώσης» εντός του οργανισμού (δημιουργία learning organizations).

Για όσους θέλουν περισσότερες λεπτομέρειες προτείνω να διαβάσετε το βιβλίο τους: «The Organization and Architecture of Innovation, Managing the flow of Technology».

Book:
Book: "The Organization and Architecture of Innovation, Managing the flow of Technology"

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα «δημιουργίας προϋποθέσεων για καινοτομία» αποτελεί η γραμμή παραγωγής της SKODA στην Τσεχία στο Mladá Boleslav και της BMW στo Μόναχο (η σχεδίαση έγινε από τον G.W. Henn) και το Λάιπτσιχ (Leipzig). Αντίστοιχο παράδειγμα αποτελεί η σχεδίαση των γραφείων της Google, φωτογραφίες των οποίων κάνουν το γύρο του Διαδικτύου και τα γνωρίσαμε από την ταινία «The internship».

Ο ανυποψίαστος θεατής νομίζει ότι πρόκειται για μία προσπάθεια της εταιρείας να εντυπωσιάσει. Η πραγματικότητα είναι ότι με αυτή τη σχεδίαση η Google αποσκοπεί στο να υποβοηθήσει την επικοινωνία μεταξύ των υπαλλήλων της για μεταφορά γνώσης και για να γνωστοποιείται η εξέλιξη των διάφορων έργων (project) σε όλο τον οργανισμό. Επίσης, η Google ελπίζει ότι ένα ευχάριστο περιβάλλον εργασίας βοηθάει στην έμπνευση! Εξ’ άλλου, η «επικοινωνία για έμπνευση» (communication for inspiration) είναι η βασικότερη μορφή επικοινωνίας για την επίτευξη καινοτομίας.

Η καινοτομία και οι βέλτιστες πρακτικές (best practices) Ελλάδα

Παρατηρώντας τα εργαλεία με τα οποία «διαχειρίζεσαι την καινοτομία», γίνεται σαφές ότι οι προϋποθέσεις για επίτευξη καινοτομίας σπανίζουν στη χώρα μας. Πρόσφατα επισκέφτηκα τα γραφεία της Microsoft Hellas και του BMW Group Hellas, δύο από τα ελάχιστα παραδείγματα αρχιτεκτονικής που δημιουργούν τις προϋποθέσεις για επίτευξη καινοτομίας στην Ελλάδα.

Δυστυχώς, ούτε οι καθιερωμένες στην Ελλάδα οργανωτικές δομές ούτε και οι συνήθεις διοικητικές πρακτικές είναι εναρμονισμένες με τις σύγχρονες, διεθνώς αποδεκτές, βέλτιστες πρακτικές (best practices). Ομοίως, οι διαδικασίες δημιουργίας «οργανισμών που μαθαίνουν» (learning organizations) σπανίζουν και όταν οι οργανισμοί έρχονται σε επαφή με νέες γνώσεις (είτε εισάγονται είτε παράγονται), αυτές παραμένουν «ερμητικά κλειστές» σε ορισμένα γραφεία ή μεμονωμένα άτομα.

Λαμπτήρας που αποδομείται σε
Οι «αλλαγές» δεν πρέπει να μας τρομάζουν, αλλά η στασιμότητα.

Χρειαζόμαστε την καινοτομία για να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί ως άτομα και ως σύνολο. Κι ελπίζω να την αναζητήσουμε με πιο γρήγορα βήματα: «Να αναπτύσσουμε συνεχώς τις γνώσεις μας ως άτομα, να υποβοηθήσουμε τη συνεργασία μέσω νέων κρατικών υποδομών (π.χ. τα πανεπιστήμια να εμπλακούν σε έρευνα σε συνεργασία με τη βιομηχανία) και να γίνουμε πιο δεκτικοί στην τεχνολογία και το καινούριο ως κοινωνία».

Οι «αλλαγές» δεν πρέπει να μας τρομάζουν, αλλά η στασιμότητα. Εξάλλου, το μόνο σταθερό γύρω μας είναι ότι όλα αλλάζουν!

blog comments powered by Disqus