Τα άρθρα μου

Τεχνολογία, επιχειρηματικότητα, management, και άλλα πολλά...
Η προσφορά της HOL all-in-one (σταθερή, κινητή τηλεφωνία, τηλεόραση, internet
primi sui motori con e-max

Η εποχή της "ψηφιακής ενσωμάτωσης"

Η τεχνολογία εξελίσσεται με συνεχώς αυξανόμενο ρυθμό και κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο τμήμα στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου. Οι ψηφιακές λειτουργίες που τα τελευταία χρόνια ενσωματώθηκαν σε κάθε άλλη μορφή τεχνολογίας, είχαν ως αποτέλεσμα το σχεδιασμό και την προσφορά νέων, ποιοτικότερων προϊόντων και υπηρεσιών.

Ο μέσος καταναλωτής προσάρμοσε τις αντιλήψεις του και μεγάλωσε τις προσδοκίες του. Η παγκόσμια αγορά της τεχνολογίας, μεταμορφώθηκε –μέσα από μία δυναμική διαδικασία συγχωνεύσεων κι εξαγορών (M&A), προσαρμόστηκε στο νέο περιβάλλον και μεγάλωσε προσφέροντας στον πελάτη μία σωρεία εναλλακτικών επιλογών. Η τεχνολογία πλέον αποτελεί το κύριο δομικό στοιχείο πάνω στο οποίο «χτίζουμε» την καθημερινότητά μας.

Η δημιουργία ολοκληρωμένων λύσεων

Η αγορά ανταποκρίθηκε στη νέα πραγματικότητα «συγκεράζοντας» προϊόντα και υπηρεσίες και δημιουργώντας νέα δίκτυα διανομής, ικανά να εξυπηρετήσουν τις αναβαθμισμένες ανάγκες και προσδοκίες των πελατών. Μία σειρά από συνεργασίες, συγχωνεύσεις και εξαγορές στην παγκόσμια (αλλά κι ελληνική) αγορά βασίστηκαν στην αλλαγή των απαιτήσεων του πελάτη: «περιεχόμενο, λογισμικό, υλικό και υποδομές» ενοποιημένα υπό την μορφή «ολοκληρωμένων λύσεων».

Apple Devices-entire range

Το χορό άνοιξε η Apple προσφέροντας το υλικό (Mac, iPod, iPhone, iPad, Apple TV), το λογισμικό (iOs, applications), το αποκλειστικό δίκτυο διανομής (iTunes, App Store) και ισχυρότατες συμφωνίες για προώθηση ψηφιακού περιεχομένου (μουσική, κινηματογράφο, τηλεοπτικές σειρές, κλπ). Παρόμοιο σύστημα ακολουθεί πλέον και η Google με την τεχνολογία Android, αλλά και η Microsoft με τα κινητά Windows (εξαγοράζοντας τη Nokia) δημιουργώντας το Windows Store και - βλέποντας πιο μακριά απ’ όλους – είναι έτοιμη να ξεκινήσει τη δική της παραγωγή (κινηματογραφικού και τηλεοπτικού) περιεχομένου!

Αντίστοιχη «τάση ενοποίησης» καταγράφτηκε και στο χώρο της διακίνησης τηλεοπτικού ψηφιακού περιεχομένου (ειδήσεις, αγώνες, σειρές, ταινίες, κλπ). Καθώς ο πελάτης απαιτεί πρόσβαση από όλες τις συσκευές – και όχι μόνο την τηλεόρασή του – ένας πάροχος είναι υποχρεωμένος να διακινεί το ίδιο περιεχόμενο με τη μορφή δορυφορικού σήματος, επίγειου ψηφιακού σήματος, σήματος δεδομένων κινητής τηλεφωνίας, είτε ακόμα και σε μορφή διαδικτυακής ψηφιακής ροής (streaming).

Όπως ήταν φυσικό έπρεπε να δημιουργηθούν συμμαχίες ή M&As μεταξύ παρόχων τηλεοπτικού σήματος (δορυφορικού ή επίγειου), εταιρειών πληροφορικής (πάροχοι internet, πάροχοι υπηρεσιών cloud και big data systems), αλλά και τηλεπικοινωνιακών εταιρειών (επίγειας και κινητής τηλεφωνίας). Αυτό είναι κάτι που το είδαμε και στην Ελλάδα με διάφορες μορφές, ενώ δεν θα μας εκπλήξει να δούμε και πιο ηχηρές κινήσεις εξαγορών στο άμεσο μέλλον.

Google logo
Google launched its own free streaming service in hopes that it would entice customers to eventually upgrade to the paid version.

Ο καταναλωτής πλέον μπορεί να έχει πρόσβαση στο δικό του ψηφιακό περιεχόμενο από κάθε συσκευή, είτε είναι στο σπίτι του, είτε βρίσκεται στο δρόμο πεζός, με το αυτοκίνητό του ή ακόμα και σε ένα αεροπλάνο κατά τη διάρκεια ενός υπερατλαντικού ταξιδιού! Η ανάπτυξη της «ψηφιακής κοινωνικής δικτύωσης» την καταξίωσε ως ισάξια και – σε μερικές κοινωνίες ή κοινωνικές ομάδες - εξίσου αναγκαία μορφή κοινωνικοποίησης. Όπως στην περίπτωση του ηλεκτρονικού εμπορίου, έτσι κι εδώ βιώνουμε την «ενοποίηση του φυσικού και του ψηφιακού κόσμου».

Παιχνιδομηχανές και η ενοποίηση ψηφιακού και πραγματικού χώρου

Playstation 4 - PS4

Η αντίληψή μας για τις έννοιες «βιντεοπαιχνίδι» και «παιχνιδομηχανή» θα αλλάξουν δραματικά με την έλευση του SONY PLAYSTATION 4 (PS4) και του X-Box ONE. Πρόκειται για το επόμενο βήμα στην πορεία συνένωσης των βιομηχανιών της πληροφορικής, των τηλεπικοινωνιών και της βιομηχανίας του θεάματος. Αν σκεφτεί κανείς την ύπαρξη στην αγορά των διάφορων υπηρεσιών ψηφιακού περιεχομένου και αποθήκευσης δεδομένων, όπως τα i-Tunes, NETFLIX, HULU, ONE DRIVE, iCloud, κλπ και των συσκευών smart phones, tablets, handheld devices, DVR, Smart TVs, streaming devices, in-car-entertainment, κλπ, αυτό που προσπαθεί να κάνει η SONY (και αντίστοιχα η Microsoft) με την νέα πλατφόρμα ίσως να μην φαντάζει τόσο καινοτόμο.

Ωστόσο, ο συγχρονισμός όλων των διαθέσιμων συσκευών όπως PC, παιχνιδομηχανή, παιχνιδομηχανή χειρός, τηλέφωνο, ταμπλέτα, κλπ, και η δυνατότητα αυτοματοποιημένης ψηφιακής κοινωνικής δικτύωσης (παρακολουθείς το παιχνίδι του φίλου σου, του δίνεις συμβουλές, παίζεις μαζί με φίλο μία πίστα, δημοσιεύεις αρχεία-εικόνες-βίντεο στο facebook, κλπ) προσδίδει νέες «μορφές επικοινωνίας» και κορυφώνει την «ενσωμάτωση» της τεχνολογίας στην «πραγματική» ζωή μας.

Ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης

Είτε βρισκόμαστε στο σπίτι (δικό μας ή φίλων), είτε στο σχολείο και τη δουλειά, είτε στο αυτοκίνητό μας, είτε στην εξοχή, είτε σύντομα σε άλλο πλανήτη (αναφέρομαι στην πρώτη επανδρωμένη αποστολή της NASA στον Άρη), η παράλληλη διαβίωσή μας στον πραγματικό και τον «εικονικό» κόσμο θα είναι υποχρεωτική. Σε κάθε ατομική συσκευή θα ενσωματωθούν νέες αυτοματοποιημένες λειτουργίες κοινωνικής δικτύωσης, που θα δώσουν ακόμα περισσότερες ευκαιρίες για αυτή τη νέα μορφή κοινωνικοποίησης του σύγχρονου ανθρώπου, την "ψηφιακή".

Κάποτε ετέθη το φιλοσοφικό ερώτημα: «Εάν δεν ακούσεις το δέντρο που πέφτει στο δάσος, μήπως το συμβάν δεν συνέβη ποτέ»; Σε λίγο καιρό, εάν ένα συμβάν δεν «πιστοποιείται» από την παράλληλη καταγραφή του στον «ψηφιακό κόσμο», για πολλούς θα είναι σαν να μην έχει συμβεί ποτέ!

Η κατάσταση στην Ελλάδα

LG SMART TV
LG SMART TV μενού με υπηρεσίες streaming όπως HULU, NETFLIX και HBO NOW.

Θα είναι τόσο μεγάλες οι αλλαγές που έρχονται στη βιομηχανία του θεάματος (κινηματογράφος, μουσική, τηλεόραση, βιντεοπαιχνίδι, και η διαχείριση των σχετιζόμενων IP rights), αλλά και οι επιπτώσεις της επερχόμενης τεχνολογίας στην καθημερινότητα του μέσου ανθρώπου, που είναι μάλλον δύσκολο να τις προβλέψεις και να τις διατυπώσεις σωστά: «4K Ultra HD», «εύκαμπτες οθόνες», «ψηφιακά γυαλιά» και «οθόνες-χαρτί» – σε συνδυασμό με τη δημιουργία εξειδικευμένων δικτύων διακίνησης δεδομένων, θα μπαίνουν στο τσεπάκι μας και θα επιτρέπουν την «κοινωνική» και «επαγγελματική» διασύνδεση με τρόπους που κάνουν τα σύγχρονα έργα επιστημονικής φαντασίας να χάνουν τη γοητεία του «φανταστικού».

Μάλλον τα πράγματα στην Ελλάδα είναι λίγο διαφορετικά. Εμείς βρισκόμαστε 30 χρόνια πίσω, προσπαθώντας να φτιάξουμε... "κρατική τηλεόραση". Ακόμα δεν έχουμε ενσωματώσει στην καθημερινότητά μας τεχνολογίες της δεκαετίας του 1990 όπως το High Definition TV, τα πολυκαναλικά συστήματα ήχου, το EPG, τον υποτιτλισμό για τους έχοντες προβλήματα ακοής, κλπ κλπ κλπ.

Έτσι, για να μην αναρωτιόμαστε γιατί δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη και δεν μπορούμε να γίνουμε ανταγωνιστικοί: Διότι απλά δεν είμαστε έτοιμοι για κάτι τέτοιο. Και δεν είναι μόνο οι υποδομές, οι εμπειρίες, οι νόμοι, ο χωρίς ρευστότητα τραπεζικός τομέας, η κρατικοδίαιτη επιχειρηματική νοοτροπία, αλλά είναι και το χαμηλής "ικανότητας" διαθέσιμο δυναμικό. Ίσως κάποιοι να έχουν "δυνατότητες"... να αναπτύξουν υψηλές "ικανότητες", αλλά ακόμα δεν τις έχουν καθώς το περιβάλλον δεν τους έδωσε τις ευκαιρίες. Δεν έχουμε ποιοτικές παραστάσεις στην καθημερινότητά μας: στην τηλεόρασή μας, στην τέχνη μας (;), στον τρόπο εργασίας μας. Χάσαμε το τρένο της ψηφιακής εποχής… Προτιμήσαμε να ανεβούμε στο τρένο της ιστορίας, εκεί κάπου στη δεκαετία του 1980!

Oculus Rift VR goggles
Το "Oculus Rift" θα είναι το πρώτο σύστημα εικονικής πραγματικότητας που θα χρησιμοποιηθεί για διασκέδαση στο σπίτι.

Αναπόφευκτα, για πολλά χρόνια οι εμπειρίες του Έλληνα βασίστηκαν σε ποιοτικά χαρακτηριστικά διαφορετικά από εκείνα που παγιώθηκαν με το χρόνο στις προηγμένες χώρες. Έτσι σήμερα η ελληνική κοινωνία εμφανίζεται απομακρυσμένη από μία τεχνολογική κουλτούρα, δηλαδή μία καθημερινότητα που να αγκαλιάζει την τεχνολογία. Φοβάμαι ότι όσο η τεχνολογία διεισδύει περισσότερο στην καθημερινότητα του σύγχρονου ανθρώπου, τόσο - εδώ στην Ελλάδα - μπορεί να ξεμένουμε πίσω σε αντίληψη και νοοτροπία. Εκτός κι αν αλλάξουμε τα ποιοτικά μας κριτήρια, μάθουμε να καταναλώνουμε περισσότερη τεχνολογία και ενσωματώνοντάς την σωστά στην καθημερινότητά μας.

blog comments powered by Disqus