Τα άρθρα μου

Τεχνολογία, επιχειρηματικότητα, management, και άλλα πολλά...
Πίνακας με εικονίδια από τα κοινωνικά μέσα (social media) που γράφει: "Κοινωνικά μέσα: Τί είναι; Ποιες μορφές και πλατφόρμες;
primi sui motori con e-max

Κοινωνικά Μέσα: "Τί είναι", οι μορφές του και οι διαθέσιμες πλατφόρμες

Τι είναι «Κοινωνικά Μέσα»;

Λέγοντας «Κοινωνικά Μέσα», αναφέρομαι στον τρόπο χρήσης του Διαδικτύου με σκοπό την επικοινωνία και τη διαδραστική ανταλλαγή πληροφοριών στα πλαίσια κοινωνικής δραστηριότητας (εντός «κοινωνικού πλαισίου»).

Μου αρέσει αυτός ο ορισμός διότι αποδεσμεύει την έννοια των ΚΜ από τις υπάρχουσες πλατφόρμες (FB, twitter, κλπ) και επιτρέπει την ενσωμάτωση κάθε μελλοντικού ΚΜ ή εναλλακτικής τεχνολογίας. Όπως θα δείτε πιο κάτω, ο όρος «Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης» αναφέρεται σε μία μόνο από τις υπάρχουσες μορφές «Κοινωνικών Μέσων». Επίσης, με την αναφορά στην «κοινωνική δραστηριότητα» ως σκοπό των ΚΜ, τα διαχωρίζουμε από άλλες μορφές δημοσίευσης πληροφοριών.

Τα ΚΜ βρίσκονται μαζί μας από την αρχή της χιλιετηρίδας, αν και τα τελευταία 10 χρόνια έχουμε βιώσει την εκθετική αύξηση στον αριθμό και τη δημοτικότητά τους. Ο λόγος ήταν η απλοποίηση της διαδικασίας δημοσίευσης της πληροφορίας. Τώρα πια, άτομα με ελάχιστες τεχνικές γνώσεις μπορούν να δημιουργήσουν κάθε λογής περιεχόμενο: κείμενα, φωτογραφίες και βίντεο καταγράφονται με τρομακτική ευκολία και δημοσιεύονται στιγμιαία σε πλατφόρμες, ο αριθμός και οι μορφές των οποίων συνεχώς αυξάνονται.

Μορφές Κοινωνικών Μέσων

Βασικές «μορφές» ΚΜ και αντίστοιχες «πλατφόρμες» είναι:

  • Κοινωνικής Δικτύωσης (Social Networking): Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι συμμετέχοντες δημιουργούν προφίλ, συζητούν, κάνουν σχόλια, μετέχουν σε ομάδες και άλλες δραστηριότητες. Αδιαμφισβήτητα, είναι η πλέον διαδεδομένη μορφή ΚΜ είναι τα «Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, όπως το Twitter, το Facebook, το Linkedin, Hi5, το Last.FM, κλπ· Είναι τόσο διαδεδομένα, που «καπέλωσαν» όλες τις υπόλοιπες μορφές ΚΜ και ταυτίστηκαν με την έννοια των ΚΜ.
  • Social Bookmarking. (Del.icio.us, Blinklist) Οι χρήστες επισημαίνουν ιστοχώρους με λέξεις κλειδιά (tags) και οι υπόλοιποι μπορούν να κάνουν αναζήτηση με βάση αυτές τις λέξεις, ώστε να βρουν αυτό που τους ενδιαφέρει.
  • Social News. (Digg, Reddit) Σε αυτούς τους ιστοχώρους, οι χρήστες σχολιάζουν και βαθμολογούν τα ειδησιογραφικού περιεχομένου άρθρα.
  • Social Photo and Video Sharing. (YouTube, Flickr) Οι χρήστες «μοιράζονται» φωτογραφίες και βίντεο και σχολιάζουν τις αναρτήσεις.
  • Wikis. (Wikipedia, Wikia) Οι χρήστες προσθέτουν άρθρα και τροποποιούν ή συνεισφέρουν σε άρθρα άλλων χρηστών με σκοπό τη δημιουργία ιστοχώρων που παρέχουν πληροφοριακό υλικό επί διαφόρων αντικειμένων.
Εικονίδια (icons) από τα δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης (facebook, twitter, blog linkedin, vimeo, pintrest, instagram.
Tα δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Άλλες κατηγοριοποιήσεις

Με βάση την υποδομή

Ωστόσο, υπάρχουν και άλλες διαδικασίες κατηγοριοποίησης των ΚΜ. Για παράδειγμα υπάρχουν πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης που δεν βρίσκονται δημοσιευμένα στο Διαδίκτυο, αλλά «τρέχουν» πάνω σε ένα κλειστό, τοπικό δίκτυο, π.χ. ένα intranet. Η χρήση αυτών των intranet είναι κυρίως για επαγγελματικούς λόγους, ανήκουν σε μεγάλες επιχειρήσεις που διανέμουν πληροφορίες, συνεργάζονται ανταλλάσσοντας ιδέες κι απόψεις, και κάθε άλλο υλικό για υποστήριξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Με βάση την «κυριότητα»

Η κυριότητα είναι το πιο «καυτό» ζήτημα γύρω από τα ΚΜ αυτή την εποχή. Ποιος είναι ο ιδιοκτήτης των φωτογραφιών, των βίντεο, των στοιχείων επικοινωνίας των «φίλων» μας στα ΚΜ, και των υπολοίπων μορφών περιεχομένου που «δημοσιεύεται»; Ανήκουν σε αυτούς που τα δημοσιεύουν ή στον ιδιοκτήτη της πλατφόρμας; Η φωτογραφίες μου στο Facebook πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τον κ. Zuckerberg;

Μπορεί για τον μέσο χρήστη να είναι ξεκάθαρο τι ισχύει (ή –καλύτερα- τι πρέπει/θέλει να ισχύει), ωστόσο υπάρχει και η επαγγελματική χρήση των ΚΜ που κάνει τα πράγματα πιο πολύπλοκα. Φανταστείτε πόσο δύσκολο είναι για μία επιχείρηση να αποδεχτεί ότι στην παρουσία της στο FB, εκεί που παρουσιάζει τα προϊόντα της, μπορεί να υπάρχει διαφήμιση του ανταγωνιστή της.

Για αυτό το λόγο, οι επιχειρήσεις προτιμούν να δημιουργούν δικούς τους ιστοχώρους, στους οποίους έχουν πλήρη κυριότητα και το περιεχόμενο τους ανήκει. Στα «ιδιόκτητα» ΚΜ, οι επιχειρήσεις παρέχουν όλα τα γνωστά χαρακτηριστικά των ΚΜ: κάνεις «φίλους» τη δραστηριότητα των οποίων μπορείς να «παρακολουθείς», δημιουργείς «ομάδες», ανταλλάσσεις σχόλια και «περιεχόμενο» (φωτό, βίντεο). Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η κλειστή πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης της Mercedes για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων Mercedes Benz.

Στο ψηφιακό μάρκετινγκ, το προσωπικό email θεωρείται ως το «ιερό δισκοπότηρο» της επικοινωνίας με τον καταναλωτή. Βασικός σκοπός των επαγγελματιών του μάρκετινγκ είναι να «αποσπάσουν» τη διεύθυνση email του δυνητικού καταναλωτή που θα τους επιτρέψει την άμεση επικοινωνία μαζί του. Αυτός είναι ο σκοπός των επαγγελματικών ΚΜ: να αποκαταστήσουν ένα δίαυλο επικοινωνίας με τον πελάτη που θα οδηγήσει σε μία «αγορά/πώληση»· όσο πιο «άμεση» είναι αυτή η επικοινωνία, τόσο καλύτερα!

Έτσι, με βάση την «κυριότητα» του περιεχομένου που δημοσιεύεται στα ΚΜ, υπάρχουν:

  • «Ιδιόκτητες» πλατφόρμες»: Εδώ ανήκουν πλατφόρμες όπως αυτό της Mercedes, τα blog, και εκείνα τα ΚΜ που το περιεχόμενό τους «ανήκει» στον διαχειριστή της πλατφόρμας.
  • «Ενοικιαζόμενες» πλατφόρμες: Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (FB, Linkedin) όπου οι χρήστες «ενοικιάζουν» (χωρίς κόστος) χώρο εντός της πλατφόρμας, δημιουργούν ένα προσωπικό χώρο στον οποίο δημοσιεύουν περιεχόμενο και ανταλλάσσουν μνμτα, σχόλια και πληροφορίες. Η κυριότητα του περιεχομένου παραμένει ένα «σκοτεινό» σημείο, γύρω από το οποίο διατυπώνονται αντικρουόμενες απόψεις. Είναι σημαντικό να διαβάσετε με προσοχή τα “Terms and Conditions” των διαφόρων ΚΜ για να ξέρετε τι ακριβώς ισχύει.
  • Υπάρχει και μία Τρίτη κατηγορία, την οποία δυσκολεύομαι να μεταφράσω στα ελληνικά. Ονομάζεται «occupied» και αφορά στα ΚΜ στα οποία μόνο σχολιάζεις ή συνεισφέρεις με πρωτότυπο περιεχόμενο (π.χ. άρθρα σε wikis). Εδώ δεν σου ανήκει το ΚΜ, ωστόσο διατηρείς κυριότητα (και την ευθύνη) του περιεχομένου.
blog comments powered by Disqus