Τα άρθρα μου

Τεχνολογία, επιχειρηματικότητα, management, και άλλα πολλά...
Η έρευνα για τις βουλευτικές εκλογές του Ιανουαρίου 2015
primi sui motori con e-max

Η έρευνα που διεξήγαγα για χρονικό διάστημα τριών μηνών, μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα των βουλευτικών εκλογών του Ιανουαρίου 2015, απέδειξε την μεγάλη συμμετοχή των ψηφοφόρων στα διάφορα κοινωνικά μέσα.

Υπήρξε "νικητής" στα κοινωνικά μέσα;

Η ανάλυση των δεδομένων παρουσίασε ενδιαφέροντα ευρήματα. Ο ΣΥΡΙΖΑ πέτυχε την μεγαλύτερη «έκθεση» από κάθε άλλον «αντίπαλο». Η Νέα Δημοκρατία και ο Αντώνης Σαμαράς είχε ένα αυξανόμενο αριθμό «εμφανίσεων» (ξεπέρασε τις 10 εκατομμύρια εμφανίσεις την εβδομάδα), ωστόσο οι περισσότερες αναφορές ήταν με «αρνητικό συναίσθημα». Παρόμοια κατάσταση εμφάνισε το ΠΑΣΟΚ και ο Ευάγγελος Βενιζέλος, ενώ το ΠΟΤΑΜΙ και ο Σταύρος Θεοδωράκης έμειναν πίσω στην μάχη.

Αναφορές Αντώνη Σαμαρά και ΝΔ στο διαδίκτυο την περίοδο των εκλογών
Αναφορές Αντώνη Σαμαρά και ΝΔ στο διαδίκτυο την περίοδο των εκλογών

Αναμφισβήτητα ο νικητής της μάχης στα ΚΜ ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Αλέξης Τσίπρας. Η νίκη αυτή ήταν αποτέλεσμα της αυτόνομης και ανεξάρτητης δραστηριότητας των υποστηρικτών του ή υπήρξε "ψηφιακή στρατηγική", δηλαδή ένα οργανωμένο σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ για την προώθηση της καμπάνιας του στα ΚΜ;

Έχω την εντύπωση ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε κάποια ξεχωριστή ψηφιακή στρατηγική, αλλά είχε τη σωστή στρατηγική για την προσέγγιση της νεολαίας γενικότερα και πιστεύω ότι η δραστηριότητα στα social media δεν έτυχε κάποιας ιδιαίτερης σχεδίασης.

Κατέληξα σε αυτό το συμπέρασμα διότι οι λογαριασμοί που ήλεγχε το κόμμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (twitter, Facebook, κλπ του ΣΥΡΙΖΑ, της νεολαίας, της Αυγής, κ.ά.) χρησιμοποιήθηκαν με τον συνήθη τρόπο για υποστήριξη της καμπάνιας στα παραδοσιακά μέσα, δηλαδή για ανακοινώσεις και ενημέρωση των ψηφοφόρων. Το μόνο "ιδιαίτερο" γεγονός ήταν η χρήση του twitter για υποβολή ερωτήσεων που απάντησε ο Αλέξης Τσίπρας "ζωντανά" από ραδιοφωνικό σταθμό.

Δεν γνωρίζω αν έγινε κατόπιν επιλογής, αλλά αυτό που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ δεν ήταν λάθος, διότι τα social media πρέπει να είναι ενσωματωμένα στη γενικότερη στρατηγική μάρκετινγκ και όχι κάτι αποκομμένο. Ωστόσο, θα μπορούσαν να γίνουν πάρα πολλά στον "ψηφιακό κόσμο" που να είχαν μεγάλο αντίκτυπο και στον πραγματικό κόσμο.

Επίσης, υπήρχαν ανυσηχίες ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ήλεγχε τη θεματολογία και τα κείμενα σε ιστοχώρους και blogs και θέλησα να το ερευνήσω και αυτό. Παρακολουθώντας τη διαδρομή διάδοσης των μηνυμάτων στα κοινωνικά δίκτυα, δηλαδή την αλληλουχία λογαριασμών κοινωνικής δικτύωσης που διακινούν το μήνυμα, προσπάθησα να εντοπίσω εάν υπήρχε κάποιο επαναλαμβανόμενο αποτύπωμα στην διάδοση "νέων", "απόψεων", "άρθρων" και "αναρτήσεων" που θα ήταν ένδειξη για το ότι η πληροφορία που διακινούνταν ήταν ελεγχόμενη από το κόμμα.

Εξώφυλλο εβδομαδιαίας αναφοράς της μελέτης
Εξώφυλλο εβδομαδιαίας αναφοράς της μελέτης

Πιστεύω ότι υπήρξαν συνεργασίες με τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς, όπως και με ειδησεογραφικούς ιστοχώρους και προσωπικά ιστολόγια. Όλα τα κόμματα νομίζω ότι το έκαναν· εάν όχι, λάθος τους. Ωστόσο, η «αυθόρμητη» ανταπόκριση του κοινού και η ανεξάρτητη διάδοση ψηφιακού περιεχομένου υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ στα διάφορα δίκτυα δεν πρέπει να αμφισβητείται· η δημιουργία «ψηφιακού περιεχομένου» (κείμενα, σχόλια, εικόνες και βίντεο), απλά «καθοδηγήθηκε» με απόλυτη επιτυχία από την καλοσχεδιασμένη προεκλογική καμπάνια του κόμματος που αναδείκνυε τα θέματα που είχαν απήχηση στους νέους, άρα στους χρήστες του διαδικτύου!

ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ, παρά το ότι είχε κατηγορηθεί ως "μιντιακό κόμμα", η παρουσία του σε όλα τα "media", "κοινωνικά" τε και "παραδοσιακά" ήταν ιδιαίτερα υποτονική. Το ΠΑΣΟΚ κατάφερε να μείνει σε πολύ υψηλά επίπεδα εμφανίσεων στα κοινωνικά μέσα, όσο υπήρχε η διαμάχη του Ευάγγελου Βενιζέλου με τον Γιώργο Παπανδρέου, αλλά με ιδιαίτερα αρνητικό συναίσθημα. Τέλος, ένα από τα μεγαλύτερα σε δημοτικότητα θέματα που αφορούσαν τον Αλέξη Τσίπρα σε όλη την περίοδο ήταν η επίσκεψη στο Βατικανό και η συνάντηση με τον Πάπα, το οποίο -προσωπικά- το εντάσσω στα περίεργα της μελέτης...

Να πούμε, άλλη μία φορά ότι η μελέτη δεν θα αναφερθεί σε πολιτικά θέματα, άρα και δεν υπεισέρχεται στην πολιτική θεματολογία των αναρτήσεων, δηλαδή ποια θέματα αφορούσαν τον κόσμο.

Οι φίλοι του ΣΥΡΙΖΑ και η δραστηριότητά τους στα κοινωνικά μέσα, κατά την περίοδο των εκλογών του Ιανουαρίου 2015, «καθοδηγήθηκαν» με απόλυτη επιτυχία από την καλοσχεδιασμένη προεκλογική καμπάνια του κόμματος που αναδείκνυε τα θέματα που είχαν απήχηση στους νέους, άρα στους χρήστες του διαδικτύου!


ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΜΕΝΟΥ ΕΠΟΜΕΝΟ


blog comments powered by Disqus