Τα άρθρα μου

Τεχνολογία, επιχειρηματικότητα, management, και άλλα πολλά...
Ένας πύραυλος με τα χρώματα της Νέας Δημοκρατίας" που συμβολίζει την εκτόξευση των ψηφιακών δυνατότητων στα κοινωνικά μέσα

Ένα κόμμα στα social media μετά την ψηφιακή μεταμόρφωση ή digital transformation

Η ψηφιακή μεταμόρφωση έχει να κάνει με την απόκτηση νέων δυνατοτήτων από τον οργανισμό που μεταμορφώνεται. Στην δική μας περίπτωση, πώς θα είναι ένα "ψηφιακό κόμμα"; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που θα το κάνουν να πετύχει στη δραστηριοποίησή του στον ψηφιακό κόσμο;

Οι νέες δυνατότητες

Διακριτή "ψηφιακή προσωπικότητα" (persona)

Όσοι ασχολούνται με το μάρκετινγκ γνωρίζουν τον όρο persona". Η "persona" είναι μια αναπαράσταση στόχων και συμπεριφορών μίας υποθετικής ομάδας ανθρώπων (π.χ. δυνητικών πελατών) ή μίας οντότητας, π.χ. μίας επιχείρησης, ή ενός κόμματος. Για τη δημιουργία μίας personas απαιτείται αναλυτική περιγραφή προτύπων συμπεριφοράς, στόχων, δεξιοτήτων, στάσεων, ενώ πολλές φορές καταγράφονται και φανταστικές λεπτομέρειες που κάνουν το πρόσωπο ένα ρεαλιστικό χαρακτήρα.

Πρόκειται λοιπόν για λεπτομερή καταγραφή της κομματικής εικόνας, αυτής που έρχεται στο μυαλό σου όταν διαβάζεις μία ανακοίνωση του κόμματος. Χαρακτηριστική persona έχει η Χρυσή Αυγή... όποτε ακούς μία ανακοίνωση καταλαβαίνεις -όχι μόνο- από το περιεχόμενο, αλλά από το ύφος και τον τόνο και την γλώσσα ότι πρόκειται για τη Χρυσή Αυγή. Εγώ προσωπικά, όταν ακούω ή διαβάζω τις ανακοινώσεις της έχω την αίσθηση ότι μου τις διαβάζει ο Ηλίας Κασιδιάρης! Δηλαδή, μία persona με συμπεριφορά και χαρακτηριστικά παρόμοια με αυτή του Κασιδιάρη.

Αυτό βέβαια αφορά τόσο στον ψηφιακό κόσμο, όσο και στον φυσικό κόσμο. Είναι απαραίτητο να την ακολουθούν όλοι όσοι έρχονται σε επαφή με το κοινό, ειδάλλως δίνεται η εντύπωση ότι υπάρχει "κρίση ταυτότητας". Αναφορικά με την Νέα Δημοκρατία, άλλη persona εκπέμπει ο Άδωνις Γεωργιάδης, άλλη ο Κυριάκος Μητσοτάκης και άλλη ο Βαγγέλης Μεϊμαράκnς.

Παραπέμποντας στις βασικές αρχές του ψηφιακού branding πρέπει να αναφέρω ότι μία persona οφείλει να διατηρεί σταθερό ύφος, αλλά ο τόνος μας, η γλώσσα μας και άλλα χαρακτηριστικά μπορούν -και πρέπει- να προσαρμόζονται στο κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε: Αλλιώς έχει μάθει να επικοινωνεί ένας αγρότης και αλλιώς ένα διευθυντικό στέλεχος πολυεθνικής· αλλιώς ένας οπαδός ποδοσφαιρικής ομάδας και αλλιώς ένα μέλος των "Φίλων του Μεγάρου Μουσικής".

Οργανωμένη δραστηριότητα στα κοινωνικά μέσα (social media)

Το μεγαλύτερο πρόβλημα σε ένα μεγάλο κόμμα για τη δραστηριότητα στα κοινωνικά μέσα αποτελεί η οργανωτική δομή του. Στις υπάρχουσες δομές των κομμάτων, λίγοι άνθρωποι είναι επιφορτισμένοι με την ευθύνη αλλά και το δικαίωμα να εκπροσωπήσουν το κόμμα στα μέσα επικοινωνίας. Άρα, πρωτίστως πρέπει να δημιουργηθεί ένα πρωτόκολλο επικοινωνίας και διαχείρισης (επικοινωνιακών) κρίσεων, ή να τροποποιηθεί το υπάρχον, ώστε να συμπεριλάβει τα κοινωνικά μέσα (social media). Η ευελιξία και η αυτονομία τμημάτων του οργανισμού είναι απαραίτητη για την επιτυχημένη παρουσία στα κοινωνικά μέσα.

Ωστόσο, ειδοποιό διαφορά αποτελεί η "σχεδίαση και ο προγραμματισμός" της παρουσίας του κόμματος στα κοινωνικά μέσα. Στην καθημερινότητα των κομμάτων πρέπει να ενταχθεί και το "ημερολόγιο δημοσιεύσεων" στα κοινωνικά μέσα, υπό την έννοια ότι τα κόμματα έχουν προ-σχεδιάσει την δραστηριότητά τους μέσα στο χρόνο, έχοντας καθορίσει τους στόχους τους, έχοντας σχεδιάσει την τακτική τους και συνεχώς καταμετρώντας τα αποτελέσματα των προσπαθειών τους.

Αφουγκράζονται και επικοινωνούν με το κοινό

Επέλεξα τη λέξη "αφουγκράζομαι" ως μετάφραση του αγγλικού όρου "listening" διότι -νομίζω- εμπεριέχει το απαραίτητο ενδιαφέρον σε αυτά που ακούς. Αφού αφουγκραστείς τι συζητάει ο κόσμος και αναγνωρίσεις τα προβλήματά τους, οφείλεις να τοποθετηθείς και να προτείνεις λύσεις. Για να πετύχουν σε αυτό, τα πολιτικά κόμματα χρειάζεται "απλά" να βάλουν τάξη στο "χάος της πληροφορίας" με τη χρήση κατάλληλων εργαλείων (listening tools). Με τη χρήση τους έχεις πλήρως μετρήσιμα μεγέθη για το "τι και πόσο" συζητιέται, ακόμα και τι αισθάνεται ο κόσμος για αυτά.

Πολιτικά θέματα και συναίσθημα συζητήσεων στα ελληνικά blog
Πολιτικά θέματα και συναίσθημα συζητήσεων στα ελληνικά blog

Η λέξη "επικοινωνία" υπονοεί την αμφίδρομη ανταλλαγή απόψεων, δηλαδή τον διάλογο πάνω σε συγκεκριμένα θέματα. Τα κοινωνικά μέσα επιτρέπουν τη διαφανή αντιμετώπιση θεμάτων που τίθενται από το κοινό. Η διαφάνεια έγκειται στο γεγονός ότι το "ψηφιακό περιεχόμενο" είναι "αειθαλές". Δέκα χρόνια μετά θα βρίσκεται εκεί για να το ανακαλέσει ο οποιοσδήποτε και να το χρησιμοποιήσει ανάλογα. Για αυτό και η χρήση των κοινωνικών μέσων θα κάνει όλα τα κόμματα να είναι πιο υπεύθυνα όταν αναλαμβάνουν μία "δέσμευση" προς τους ψηφοφόρους τους (ή έτσι ελπίζουμε...).

Καθοδηγεί τα μέλη της (ηγεσία σκέψης)

Άλλη μία σύγχρονη "βέλτιστη πρακτική" του σύγχρονου ψηφιακού μάρκετινγκ αποτελεί η έννοια της "ηγεσίας σκέψης" (thought leadership). Η ηγεσία σκέψης στο χώρο της πολιτικής σχετίζεται με την "καθοδήγηση" των ψηφοφόρων· Ωστόσο δεν ταυτίζεται πλήρως διότι η μία είναι ειλικρινής, ενώ η άλλη επιτηδευμένη. Η ηγεσία σκέψης σημαίνει ότι έχεις άποψη για τα καίρια και σημαντικά θέματα της κοινωνίας, την επικοινωνείς δίνοντάς του την κατάλληλη ψηφιακή μορφή και δημιουργείς την απαραίτητη επιχειρηματολογία για χρήση από όλους: από τον αμφιταλαντευόμενο ψηφοφόρο μέχρι τους βουλευτές του κόμματος.

Στο θέμα της "ηγεσίας σκέψης", της "κατάλληλης" μορφής ψηφιακού περιεχομένου και τα (ψυχολογικά και φυσικά) χαρακτηριστικά που κάνουν ένα θέμα ενδιαφέρον για διακίνηση στα κοινωνικά μέσα θα αναφερθώ σε μελλοντικό άρθρο.

Καινοτομεί και τολμάει

Εφόσον η "ψηφιακή μεταμόρφωση" έχει ολοκληρωθεί, η τεχνολογία και τα κοινωνικά μέσα (social media) δεν αποτελούν καν θέμα συζήτησης, αλλά είναι αναπόσπαστο τμήμα ενός "ομοιογενούς ψηφιακού οργανισμού". Αυτό δίνει τη δυνατότητα να δημιουργηθούν "νέες", "καινοτόμες" μορφές και τρόποι επικοινωνίας με το κοινό.

Έτσι, ένα κόμμα μπορεί -ελεγχόμενα- να υπερβαίνει τα όρια και να ξεφεύγει από τα καθιερωμένα. Αυτό ακούγεται πολύ ωραίο, αλλά είναι δύσκολο στην πράξη διότι προϋποθέτει κάποιο βαθμό επικινδυνότητας (ρίσκου). Η καλύτερη δικαιολογία για ανάληψη αυτού του ρίσκου είναι το γεγονός ότι η διατήρηση του status quo αποτελεί μεγαλύτερη απειλή, διότι εξασφαλίζει την αποκοπή από την εξελικτική πορεία και κατ' επέκταση από την κοινωνία.


Η καλύτερη δικαιολογία για ανάληψη του ρίσκου της ψηφιακής μεταμόρφωσης είναι το γεγονός ότι η διατήρηση του status quo αποτελεί μεγαλύτερη απειλή, διότι εξασφαλίζει την αποκοπή από την εξελικτική πορεία και κατ' επέκταση από την κοινωνία.


ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΜΕΝΟΥ ΕΠΟΜΕΝΟ


blog comments powered by Disqus